أخبار مـصـرالاخبار

صاحب فيديو المقاول الهارب : “كان خايف ولابس كاب ومخبي وشه”

كشف علي أبوسيد أحمد، المواطن صاحب فيديو المقاول الهارب محمد علي، تفاصيل لقائه بالمقاول الهارب ورده على ادعاءاته في شوارع العاصمة الهولندية أمستردام.

وقال أبوسي، إنه كان يتجول في أحد شوارع شمال أمستردام ففوجئ بالمقاول الهارب “لابس كاب ومخبي وشه”، مضيفًا أنه استوقفه وأخرج هاتفه على الفور وبدأ تصوير الفيديو، مشيرًا إلى أن أحد أصدقائه المقيمين في هولندا كان يرافقه وقتها.

وتابع: “وقفتوا ودخلت في الموضوع على طول وهو كان خايف”، مضيفًا: “فيه 3 أشخاص مروا بالصدفة فى الشارع هتفوا للرئيس عبدالفتاح السيسى”.

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، فيديو لمواطنين مصريين قابلوا المقاول الهارب محمد علي بأحد شوارع هولندا، ودخلوا في سجال معه حول أحوال مصر.



 وبدأ الفيديو بالحاج علي حاملا هاتفه ويخاطب المشاهدين: “بصوا يا جماعة أنا قابلت محمد علي أهو في هولندا، وبقوله السيسي ماشي في دمي”، ليرد عليه محمد علي: “أنت حر، ومش هقولك فين، أنا مالي أنا”.

ليوجه الحاج علي خطابه إلى شخص آخر: “السيسي فين يا سعيد، المصريين أهم اسألهم السيسي فين”، ليرد عليه صديقه: “ماشي في دمنا”.

ووجه الحاج علي حديثه للمقاول الهارب قائلا: “محمد علي أهو، وأنا ممكن أعمل معاه مشكلة، بس بحب المصريين، وبقوله اعقل يا محمد”، ليرد عليه: “مش هعقل”.

وتابع ردا عليه: “السيسي هو اللي بيحمينا، لو مش السيسي كنا انتهينا كمصريين”، ووجه حديثه إلى صديقه: “قوله يا سعيد إن الأمان كله السيسي وبنحبه”.

ليرد محمد علي: “كل واحد حر”، ووجه حديثه إلى المواطن المصري: “هو راجل مصري حبيبي، وأخويا، واختلافي معاك، دا ميعملش بيني وبينه مشكلة، وليه نقطع في بعض”.

ليرد عليه الحاج علي: “أنا بعشق السيسي وهو أصلح واحد للبلد”، ليرد محمد علي: “هو فرد وأنا فرد مين اللي ليه الحكم؟ الشعب اللي ليه الحكم”، ليرد عليه: “السيسي هو اللي ليه الحكم، و25 يناير حفلة للرئيس السيسي، ومفيش حد هينزل وسيبكم من محمد علي، واللي هينزل ينزل عشان يحتفل بالرئيس السيسي، وهو في مقام أبويا”.

وقال المقاول الهارب: “لحد النهاردة ومفيش شغل والبلد للأسوأ”، ليرد عليه المواطن المصري: “ارجع مصر واتفرج على الطرق والكباري والمشاريع، الشعب المصري كله مع السيسي، وأكتر من 70% معاه”. 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock